Fűzfa Balázs a Nyugat-magyarországi egyetem
docense, a BÁR című társadalomtudományi folyóirat
főszerkesztője „Gondoltam fenét!”– Jelek és jelrendszerek a
költészetben és a világban címmel tartotta meg előadását. A
cím és az egész előadás az irodalmi szövegek értelmezésének
ambivalenciájára világít rá, és arra a híres anekdotára utal,
mely szerint egy irodalomtörténész egy Arany János művet
interpretáló írásában ezzel a szófordulattal élt: „a költő
itt azt gondolta hogy…”, a lapszélre pedig maga Arany János
felírta: „Gondoltam fenét!” „Igaza is van a költőnek, meg
nem is” – mondta ennek kapcsán Fűzfa Balázs, mert Arany János
a saját tér-idő világában gondolkodott saját verséről, míg
egy értelmező nem képes rekonstruálni azt, amit egy alkotó
érzett, gondolt akkor, amikor művét írta. Ugyanakkor mára már
szinte kötelezővé vált azt gondolni, amit mi gondolunk a
művekről, és nem azt keresni, hogy az alkotó mit gondolhatott
akkor, mikor művét megalkotta. Persze a teljesen szabadjára
engedett interpretációnak is megvannak a veszélyei, például a
teljesen önkényes elméletek. Ennek lllusztrálására mutatott be
Fűzfa Balázs egy számmisztikára alapozó elemzést, mely Arany
János Évnapra című rövid verse kapcsán keletkezett. Fűzfa
Balázs az olvasás fontosságát hangsúlyozta előadásában: „aki
olvas, még egy KRESZ-táblát is jobban megért, mint az, aki nem”
– fogalmazott, hangsúlyozva azt is, hogy „irodalom nélkül
lehet élni, de nem érdemes.” Mint kifejtette, az emberiség
legnagyobb találmánya a nyelv, az irodalmi remekmű pedig a nyelv
legmagasabb rendű konstrukciója. „A költők olyan innovációval
fordulnak a nyelv felé, amivel elképesztő lehetőségeket nyitnak
meg nekünk” – fogalmazott az előadó, kiemelve, hogy a
tudományban is hasznosítható elméletek születnek meg az
irodalomban. Fűzfa Balázs némi humorral, de igazságértékkel is
bíró megjegyzése szerint József Attila a költészet nyelvén már
felfedezte a facebookot, Karinthy Frigyes pedig az internetet. Az
előadó több példával illusztrálta azt, hogy a reklámok is úgy
működnek, mint a versek, hiszen a modern reklám az érzelmekre
hat, csakúgy mint a vers. Hangsúlyozta, hogy a költészet
értelmezéséhez nagyon fontos a kontextus megértése. Ennek
kapcsán megjegyezte: „a költő és a gyermek egészben olvas, ezt
kellene megtanulnunk tőlük, hogy egy verset egészben lássunk. A
fekete-fehér világból csak a nyelv segítségével juthatunk ki.”
Szimuláció
Több értelemben folytatása, mintegy tudományos
igénnyel és apparátussal elővezetett kiegészítése volt Fűzfa
Balázs mondandójának Orbán Jolán irodalomtörténész előadása,
aki Újmédia, újnyelv, újirodalom – a digitális kultúra és az
olvasás paradoxonai cím alatt foglalta össze értekezését.
Rendkívül információgazdag expozéjában Orbán Jolán arra hívta
fel a figyelmet, hogy az újmédia megteremtette az új megközelítés
igényét és szükségességét az élet számos területén, így
ma már létezik újmédia kultúra, újmédia-művészet,
újmédia-politika, újmédia-filozófia stb. és természetesen
újirodalom is, mely utóbbinak számos műfaja jött létre: az
sms-vers, a blogregény, a blogirodalomtörténet, a blogképregény
stb. Az előadó kifejtette, hogy az újmédia már nem
szükségszerűen nyelvi, sokkal inkább képi kifejezésmód, és a
képeket elkezdtük olvasni. Továbbá az új keletű médiumok nem
reprezentálnak, hanem szimulációt hoznak létre. „A szimulációk
előretörnek a társadalmunkban, de vigyázzunk, nehogy kisajátitsák
képzeletünket” – hangsúlyozta Orbán Jolán, aki kijelentette
azt is, hogy az újmédia korában a hálózat vált kulcsfontosságú
fogalommá, és eltűnt a szubjektum, a személy immár nem csomópont
a hálózatban, hanem periféria. Az olvasásban, talán a verseket
nem számítva, már nem tudjuk egységben szemlélni a műveket,
mert a digitális korszak megváltoztatja az olvasási szokásokat
is. Megjelent a decentralizáló olvasás fogalma, amely mintegy
kritikája olvasási kultúránknak. „A nyomdagépek megjelenése
óta nem volt ilyen nagymérvű változás, de soha nem is voltunk
ennyire kiszolgáltatottak a médiumoknak, mint manapság” –
fogalmazott Orbán Jolán, hozzátéve, hogy ma már jobbára csak
fragmentumokat olvasunk. Ennek oka többek között a robbanásszerűen
megnövekedett információ mennyiség, illetve a fokuszálás
képességének a hanyatlása. „Az újmédia korában az olvasás
kerül veszélybe, mert egyre kevésbé vagyunk képesek fókuszálni”
– mondta Orbán Jolán.
Pap István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése